Instrukcje
Skrypty
w języku JavaScript stanowią sekwencję instrukcji,
tzn. są wykonywane w kolejności w jakiej zostały zapisane.
Instrukcje mogą być również łączone w grupy (inaczej bloki)
poprzez umieszczenie w pomiędzy nawiasami {
oraz }.
Przykład:
<script
type="text/javascript">
{
//
początek bloku
document.write("<h1>Nagłówek</h1>");
//
pierwsza instrukcja
document.write("<p>Treść
paragrafu.</p>"); //
druga instrukcja
}
//
koniec bloku
</script>
Komentarze
Część
wiersza oddzielona znacznikiem //
stanowi komentarz, tzn. jest to tylko informacja dla autora skryptu
oraz pozostałych programistów pracujących nad skryptem. Istnieje
również drugi sposób umieszczania komentarzy
w kodzie skryptu — przez umieszczenie pomiędzy znacznikami /* oraz
*/. Przykład:
<script
type="text/javascript" charset="utf-8">
/*
Poniższy wiersz wyświetla okno dialogowe z powitaniem
oraz
dzisiejszą datą. */
alert('Witaj
Internauto, dziś jest ' + (new
Date().toLocaleString()));
</script>
Zmienne
i typy danych
Zmienne
w programach służą do przechowywania różnego rodzaju danych,
potrzebnych do działania skryptu. Każda zmienna posiada nazwę
oraz wartość.
Zmienne tworzymy w następujący sposób:
<script
type="text/javascript" charset="utf-8">
var
wiek = 23;
var
waga;
var
nazwisko_autora = 'Kowalski';
var
imie;
</script>
w
powyższym przykładzie utworzono cztery zmienne o identyfikatorach
(nazwach) wiek,
waga, nazwisko_autora
oraz imie.
Identyfikatory w JavaScript muszą zaczynać się literą,
podkreśleniem (_) lub znakiem dolara ($), natomiast kolejne znaki
mogą być również cyframi (0-9). JavaScript rozróżnia
wielkość liter,
więc np. nazwa “wiek” jest różna od “Wiek” oraz “WIEK”.
Wartości
zmiennych
Tworząc
zmienną możemy od razu podać jej wartość, ale nie jest to
obowiązkowe. W poprzednim przykładzie zmiennym “wiek” oraz
“nazwisko_autora” zostały jawnie nadane początkowe wartości.
Pozostałe zmienne otrzymują domyślnie wartość undefined.
Wartościami
zmiennych w JavaScript mogą być: Tutaj właśnie chodzi o typy
danych!!
- liczby (Number), np. 13 lub 3.14159;
- wartości logiczne (Boolean) — true albo false;
- łańcuchy znakowe (String) — służą do zapamiętywania tekstów, np. “Witaj internauto!” lub ‘Dziś jest piękny dzień’;
- null — specjalne słowo oznaczające wartość pustą;
- undefined — specjalne słowo, oznaczające, że wartość
zmiennej lub wyrażenia jest nieokreślona; - tablice (Array) — tablice pozwalają na przechowywanie w
pojedynczej zmiennej więcej niż jednej wartości na raz; - obiekty (Object) — podobnie jak tablice pozwalają na zapamiętanie w
pojedynczej zmiennej większej liczby danych, ale również metod (funkcji).
JavaScript
jest językiem o słabej
typizacji
(ang. weakly typed), dlatego w zmiennej, która na początku
otrzymała wartość liczbową, można zapamiętać w późniejszym
czasie wartość logiczną, łańcuch znaków itd.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz