poniedziałek, 29 września 2014

Programowanie.

Instrukcje
Skrypty w języku JavaScript stanowią sekwencję instrukcji, tzn. są wykonywane w kolejności w jakiej zostały zapisane. Instrukcje mogą być również łączone w grupy (inaczej bloki) poprzez umieszczenie w pomiędzy nawiasami { oraz }. Przykład:
<script type="text/javascript">
{ // początek bloku
document.write("<h1>Nagłówek</h1>"); // pierwsza instrukcja
document.write("<p>Treść paragrafu.</p>"); // druga instrukcja
} // koniec bloku
</script>
Komentarze
Część wiersza oddzielona znacznikiem // stanowi komentarz, tzn. jest to tylko informacja dla autora skryptu oraz pozostałych programistów pracujących nad skryptem. Istnieje również drugi sposób umieszczania komentarzy w kodzie skryptu — przez umieszczenie pomiędzy znacznikami /* oraz */. Przykład:
<script type="text/javascript" charset="utf-8">
/* Poniższy wiersz wyświetla okno dialogowe z powitaniem
oraz dzisiejszą datą. */
alert('Witaj Internauto, dziś jest ' + (new Date().toLocaleString()));
</script>
Zmienne i typy danych
Zmienne w programach służą do przechowywania różnego rodzaju danych, potrzebnych do działania skryptu. Każda zmienna posiada nazwę oraz wartość. Zmienne tworzymy w następujący sposób:
<script type="text/javascript" charset="utf-8">
var wiek = 23;
var waga;
var nazwisko_autora = 'Kowalski';
var imie;
</script>
w powyższym przykładzie utworzono cztery zmienne o identyfikatorach (nazwach) wiek, waga, nazwisko_autora oraz imie. Identyfikatory w JavaScript muszą zaczynać się literą, podkreśleniem (_) lub znakiem dolara ($), natomiast kolejne znaki mogą być również cyframi (0-9). JavaScript rozróżnia wielkość liter, więc np. nazwa “wiek” jest różna od “Wiek” oraz “WIEK”.
Wartości zmiennych
Tworząc zmienną możemy od razu podać jej wartość, ale nie jest to obowiązkowe. W poprzednim przykładzie zmiennym “wiek” oraz “nazwisko_autora” zostały jawnie nadane początkowe wartości. Pozostałe zmienne otrzymują domyślnie wartość undefined.
Wartościami zmiennych w JavaScript mogą być: Tutaj właśnie chodzi o typy danych!!
  • liczby (Number), np. 13 lub 3.14159;
  • wartości logiczne (Boolean) — true albo false;
  • łańcuchy znakowe (String) — służą do zapamiętywania tekstów, np. “Witaj internauto!” lub ‘Dziś jest piękny dzień’;
  • null — specjalne słowo oznaczające wartość pustą;
  • undefined — specjalne słowo, oznaczające, że wartość
    zmiennej lub wyrażenia jest
    nieokreślona;
  • tablice (Array) — tablice pozwalają na przechowywanie w
    pojedynczej zmiennej więcej niż jednej wartości na raz;
  • obiekty (Object) — podobnie jak tablice pozwalają na zapamiętanie w
    pojedynczej zmiennej większej liczby danych, ale również metod (funkcji).
JavaScript jest językiem o słabej typizacji (ang. weakly typed), dlatego w zmiennej, która na początku otrzymała wartość liczbową, można zapamiętać w późniejszym czasie wartość logiczną, łańcuch znaków itd.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz