Wyświetlanie
informacji na stronie i działania na zmiennych
Kilka
podstawowych zasad
Pracując z
JavaScriptem, powinniśmy pamiętać o kilku fundamentalnych
kwestiach. Po pierwsze, interpreter
kodu rozróżnia tekst pisany wielkimi i małymi literami. Musimy być
więc niezwykle ostrożni, aby nie popełnić błędu – na przykład
wywołując wcześniej zdefiniowaną funkcję „program()” za
pomocą instrukcji „Program()”. W takim wypadku przeglądarka
zwróci błąd, a początkujący programista może mieć duże
problemy ze zidentyfikowaniem jego przyczyny. Czynnością należącą
już raczej do katalogu dobrych praktyk jest ponadto umieszczanie na
końcu każdej instrukcji średnika – głównie w sytuacji, gdy w
jednej linii tekstu chcemy zawrzeć kilka poleceń. Ma to często
miejsce na przykład podczas konstruowania pętli. Przejrzystości
kodu służy także umiejętne stosowanie spacji. Odstępy nie są
„widoczne” dla interpretera, ale zdecydowanie ułatwiają naszą
pracę ze skryptem lub też zapoznanie się innych użytkowników z
jego budową.
Instrukcja
document.write
Naszym pierwszym
krokiem na drodze do praktycznego opanowania programowania w języku
JavaScript będzie stworzenie prostego skryptu, wyświetlającego
na ekranie zaprojektowany tekst. Posłużymy się w tym wypadku
instrukcją document.write.
Document
to obiekt JavaScript, który reprezentuje akurat wyświetlaną
stronę, write
to natomiast jego metoda, czyli funkcja wykonująca
określone działania na obiekcie – w tym wypadku wpisująca tekst.
Nasz tekst umieszczamy w nawiasach jako argumenty wywołania metody.
Postępujemy więc zgodnie z ogólną regułą składni, która
wygląda następująco: obiekt.metoda(argumenty
metody).
Nasz pierwszy program, „Hello
World”,
będzie więc wyglądał tak:
|
document.write("Witaj,
świecie!"); |
|
Listing 7 –
zastosowanie metody write |
Jako składników tekstu możemy także używać znaczników HTML, dbając
oczywiście o to, żeby w odpowiednich miejscach otwierać je i zamykać:
|
document.write("<h1>Strona
tytułowa</h1>"); document.write("<b>Spis treści</b>"); |
|
Listing 8 –
metoda
write
– użycie znaczników HTML |
W tym miejscu powinniśmy zwrócić naszą uwagę na pewien istotny fakt: otóż łańcuch znaków przekazywany metodzie write ograniczony jest z obu stron podwójnym cudzysłowem. Co zrobić zatem w wypadku, gdy w tym łańcuchu będziemy chcieli umieścić znaczniki HTML, których atrybuty również używają cudzysłowu? Jeżeli użyjemy symbolu ", popełnimy błąd, gdyż interpreter JavaScriptu przyjmie, że w tym miejscu zakończyliśmy wprowadzanie łańcucha znakowego do metody write. Aby uniknąć wynikających z tego problemów, musimy stosować zamiennie znaki " oraz '. Jeżeli będziemy pamiętali o tym, że powinny się one parami otwierać i zamykać, możemy wielokrotnie zagnieżdżać jedne w drugich, stosując je przemiennie: "1 '2 "3 – 3" 2' 1".
Nieco łatwiej
przyjdzie nam rozstrzygnąć problem ewentualnego użycia cudzysłowu
w samym tekście, który chcemy umieścić na stronie. Zarówno
cudzysłów, jak i inny znak specjalny powinniśmy w takim wypadku
poprzedzić backslashem – czyli znakiem \
lub specjalnymi sekwencjami podstawienia HTML.
|
document.write("Witamy
na naszej stronie filmowej."); document.write("Polecamy film \"Władca Pierścieni\""); document.write("<b><a href='spis.htm'>Spis treści</a></b>"); |
|
Listing 9 –
metoda
write
– użycie cudzysłowów w łańcuchu znaków |
Zmienne
W przedstawionych
wyżej przykładach metoda write
przyjmuje jako argument
string
– czyli łańcuch znakowy – dlatego jest on umieszczony w
cudzysłowie. Można jednak jako argument podać
również liczbę całkowitą (integer) lub
zmiennoprzecinkową (float):
zmiennoprzecinkową (float):
|
document.write(2004) |
|
Listing 10 –
metoda write
–
liczba całkowita |
Jeżeli chcemy w
naszym skrypcie korzystać z dłuższych tekstów bądź też
operować skomplikowanymi liczbami, wygodniej jest przypisać je do
zmiennej. W JavaScripcie nie musimy deklarować, jakiego typu
zmiennej będziemy używali. Ponadto typ zmiennej elastycznie
dopasowuje się do naszych potrzeb, dlatego nic nie stoi na
przeszkodzie, aby przypisywać na zmianę typ łańcuchowy i liczb
całkowitych. Jedyne, co musimy zrobić, to poinformować interpreter
o korzystaniu ze zmiennej. Używamy w tym celu instrukcji postaci:
var
nazwa zmiennej = wartość zmiennej.
Jak w poniższym przykładzie, w którym na ekranie przeglądarki
powinien pojawić się tekst opisujący wiek i imię zdefiniowanego
wcześniej „użytkownika”:
|
var
imie="Janek" // zmienna typu string var wiek=20 // zmienna typu integer document.write("Nasz gość ma na imie "+imie+"."); document.write(imie+" ma "+wiek+" lat"); |
|
Listing 11 –
zastosowanie instrukcji var |
Nazwy zmiennych
zaczynamy od litery i konstruujemy je w całości z liter, cyfr lub
znaku podkreślenia (_).
Powinniśmy też zadbać, aby nazwa była zrozumiała dla osoby
czytającej kod – na przykład wiązała się określonym elementem
czy funkcją. Wszystko to oczywiście po to, byśmy w przyszłości
nie musieli się zastanawiać, z jakich przyczyn daną zmienną w
kodzie umieściliśmy.
Operatory
Operatory służą
dokonywaniu działań na wartościach zmiennych. Już w powyższym
przykładzie zastosowania funkcji var
użyliśmy operatora łączenia łańcuchów tekstu – +.
Stosując go, możemy wpisywać do ciągu złożone zdania,
zmieniające się w zależności od wartości wprowadzanych
zmiennych. Należy przy tym pamiętać, że jeśli przy łączeniu
różnych typów zmiennych występuje łańcuch znakowy (string) i
operator
łączenia +,
pozostałe zmienne są również przekształcane na typ string.
Ważniejszym jeszcze
od manipulacji tekstem zastosowaniem operatorów będą oczywiście
działania matematyczne. Możemy przy tym wykorzystać szeroką ich
gamę – JavaScript oddaje nam do dyspozycji nie tylko operatory
arytmetyczne, ale
także logiczne oraz operatory przypisania i porównania. Poniższe
tabele w sposób wyczerpujący prezentują wszystkie dostępne nam
możliwości.
|
Operatory
arytmetyczne
| |||||
|
Operator |
Opis |
Przykład |
Wynik | ||
|
+ |
Dodawanie |
x=3 x=x+4 |
7 | ||
|
- |
Odejmowanie |
x=4 x=6-x |
2 | ||
|
* |
Mnożenie |
x=3 x=x*5 |
15 | ||
|
/ |
Dzielenie |
10/5 9/2 |
2 4.5 | ||
|
% |
Modulo (reszta
z dzielenia) |
4%3 12%8 8%2 |
1 4 | ||
|
++ |
Zwiększanie o
1 |
x=2 x++ |
x=3 | ||
|
-- |
Zmniejszanie o
1 |
x=4 x-- |
x=3 | ||
|
Operatory
przypisania
| |||||
|
Operator |
Przykład |
Równoważne
z | |||
|
= |
x=y |
| |||
|
+= |
x+=7 |
x=x+7 | |||
|
-= |
x-=3 |
x=x-3 | |||
|
*= |
x*=y |
x=x*y | |||
|
/= |
x/=y |
x=x/y | |||
|
%= |
x%=y |
x=x%y | |||
|
Operatory
porównania
| ||
|
Operator |
Opis |
Przykład |
|
== |
jest równe |
2==3
wynik:fałsz |
|
!= |
nie jest równe |
2!=3
wynik:prawda |
|
> |
jest większe |
25>3
wynik:prawda |
|
< |
jest mniejsze |
2<3
wynik:prawda |
|
>= |
większe lub
równe |
25>=3
wynik:prawda |
|
<= |
mniejsze lub
równe |
2<=3
wynik:prawda |
|
Operatory
logiczne
| ||
|
Operator |
Opis |
Przykład |
|
&& |
i |
x=3 y=4 (x < 9 && y > 2) wynik:prawda |
|
|| |
lub |
x=3 y=4 (x==8 || y==6) wynik:fałsz |
|
! |
zaprzeczenie |
x=3 y=4 !(x==y) wynik:prawda |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz